Skip to main content

توانبخشی و نگهداری سالمندان در اجتماع

برنامه های توانبخشی مدرن عموما در اجتماع و در خارج از محیط بیمارستان یا مراکز توانبخشی سنتی صورت می پذیرند. همچنین توانبخشی سالمندان در منزل نیز به عنوان گزینه ای برای افراد مسن مطرح است. مطالعات بر روی افراد با تجربه سکته مغزی یا شکستگی لگن یا افراد دارای ترکیبی از ناتوانی های جسمی نشان داده است، خروجی و نتایج توانبخشی سالمندان در منزل، معادل نتایج مراکز توانبخشی سنتی می باشد.
در این برنامه ها، توانبخشی چند منظوره در خانه با حضور پزشک عمومی به عنوان سرپرست مراقبت های پزشکی انجام می شود. در مورد افراد با ناتوانی های جسمی خفیف ، فرایند توانبخشی و نگهداری سالمندان عموما با استفاده از یک متخصص سلامت، مانند فیزیوتراپیست یا اسیب شناس گفتاری سرپرستی می شود که او با همکاری و مشورت با متخصصان دیگر راهکارهای مناسب را به بیمار ارائه می دهد.
به عنوان مثال پرستاری که به یک فرد سالمند برای افزایش استقلال فردی و انجام امور شخصی کمک می کند ممکن است با یک فیزیوتراپیست یا مربی توانبخشی برای گرفتن مشورت در زمینه خاص برای کمک به افزایش توان حرکتی بیمار به صحبت بپردازد.
توانبخشی سالمندان بهتر است به صورت دوره ای انجام شود که بسیار کارآمدتر از دوره های پیوسته و مداوم می باشد. زمانی که به اهداف تعیین شده دست یافتیم یا به این نتیجه رسیدیم که فقط بهبودی در سطح محدود ممکن می باشد، این افراد باید به دوره های خود پایان دهند و مرخص شوند. اغلب افراد سالمند چندین دوره ی توانبخشی را باید پشت سر بگذارند که متناسب با شرایط جسمانی آنها می باشد.


برنامه های توانبخشی مدرن عموما در اجتماع و در خارج از محیط بیمارستان صورت می پذیرند

هزینه های توانبخشی برای افراد سالمند

در میان افراد سالمند متقاضی شرکت در دوره های توانبخشی و نگهداری سالمندان ، قسمت اعظمی از آنها نیازمند دوره های طولانی برای بازیابی کامل یا نسبی توانایی جسمانی خود می باشند. در حالت کلی، این دسته از بیماران دارای علائم شدید از ناتوانی جسمی می باشند یا ناتوانی فیزیکی و شناختی آنها پس از ابتلا به بیماری یا مصدومیت با سرعت و شدت زیادی گسترش یافته است. این موارد باعث بروز 2 مسئله مهم می شود.
مسئله اول، این تصمیم که دوره های توانبخشی برای فرد مناسب نمی باشد ممکن است توسط فرد یا اعضای خانواده او یا متخصص سلامت مربوطه مورد قبول واقع نشود. چراکه این امر بسیار محتمل است که فرد پتانسیل بهبود سطح عملکردی را داشته باشند هر چند که به استقلال کامل دست نیابد.
مطالعات بر روی افراد شرکت کننده در این دوره ها پس از سکته مغزی ثابت کرده است که این افراد پس از گذراندن این مراقبت ها شرایط عملکردی خود را بهبود بخشیده اند.
روش مناسب تر برای فردی که تشخیص داده شده است با شرکت در دوره های مراکز توانبخشی و نگهداری سالمندان به بهبودی خاصی دست پیدا نخواهد کرد، تعریف اهداف و روش های جدید مراقبتی می باشد به عنوان مثال: استفاده از پرستار خانگی. اهداف جدید تعریف شده معمولا مرتبط با توان حرکتی، تداوم و استقلال در انجام امور روزمره که در یک محیط مسکونی با بهره گیری از کمک های پرستار، فیزیوتراپ و کارشناس کاردرمانی می باشد.
پیگیری روند پیشرفت اهداف محدود تعریف شده و ارائه نظرات و پیشنهادات برای مدیریت برنامه های آتی در خصوص مراقبت از افراد سالمندان و مطلع ساختن اعضای خانواده فرد دارای ناتوانی و پزش عمومی بسیار کارساز و مفید می باشد.
مسئله دوم، محرومیت فرد سالمند دارای ناتوانی جسمی شدید از حضور در این دوره ها به خاطر هزینه های بالای آن می باشد. دقت در کنترل و نظارت بر خروجی های برنامه های توانبخشی برای افراد مسن بسیار مهم می باشد.
همیشه برخی افراد وجود دارند که با گذراندن این دوره ها به بهبودی کامل دست نمی یابند و نیازمند مراقبت و پرستار در محل اقامت خود می باشند. ما بر این باوریم که نسبت افرادی که پس از دوره های توانبخشی و نگهداری سالمندان به مراقبت های در منزل نیاز خواهند داشت باید در حدود 15-10 % باشد.اگرچه این افراد به استقلال کامل در انجام امور شخصی خود دست نیافتند اما پیشرفت های چشمگیری در توان حرکتی و انجام امور شخصی آنها رخ داده است.

Comments

Popular posts from this blog

ارزیابی سالمندان برای توانبخشی

اهمیت ارزیابی افراد سالمند برای برنامه های توانبخشی داشتن یک مجموعه کلی و غنی از اطلاعات شخصی بیمار به هنگام ارزیابی نیاز فرد به  توانبخشی سالمندان  بسیار حائز اهمیت می باشد بنابراین پس از انجام یک مصاحبه شخصی با بیمار، بهتراست با اطرافیان و اعضای خانواده و مربی تمرینی او در صورت نیاز جلساتی را برگزار کرد. یک ارزیابی رسمی از توانایی عملکردی و حرکتی فرد سالمند ترجیحا با استفاده از ابزار استاندارد از قبیل شاخص بارتل (Barthel Index) بسیار ضروری می باشد. اگر فرد مورد نظر پیش از بیماری فعلی توان حرکتی مستقل نداشته باشد به احتمال زیاد پس از دوره های توانبخشی نیز آن را باز نخواهد یافت. سطح ناتوانی فعلی شخص می تواند فاکتور قدرتمندی برای پیش بینی نتایج توانبخشی باشد و باید مورد ارزیابی قرار گیرد اما تصمیم گیری برای میزان نیاز فرد به توانبخشی نباید صرفا بر اساس این عامل در نظر گرفته شود. شناسایی مشکلات فعلی فرد که به خاطر آن تحت درمان می باشد مهم بوده و باید مدیریت شود. به عنوان مثال نارسایی و سکته قلبی، کم خونی و تکرر ادرار مثال هایی هستند که می توانند تاثیر منفی بر توانایی فرد برای شرک

دلایل بیماری آلزایمر

دانشمندان علت دقیق بیماری آلزایمر را نمی دانند. این ممکن است ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی باشد که تحت تاثیر فرایندی که سلولهای عصبی  مغز آنها تخریب می شوند، ایجاد می شود. عوامل ژنتیکی ژنتیک مطمئنا نقش مهمی در ابتلا به آلزایمر دارد که یک نوع نادر بیماری است که معمولا در خانواده ها اتفاق می افتد. دانشمندان همچنین به بررسی اهداف ژنتیکی برای آلزایمر که به تازگی شروع شده اند، شایع تر است. در این زمان، تنها یک ژن آپولیپوپروتئین (ApoE) E به طور قطعی به بیماری آلزایمر مبتلا شده است. با این حال، تنها درصد کمی از افراد دارای فرم ApoE هستند که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. در اینصورت سایر ژنها یا ترکیب ژنها ممکن است درگیر باشند. فاکتورهای محیطی محققان عوامل مختلف محیطی را بررسی کرده اند که ممکن است نقش مهمی در بیماری آلزایمر داشته باشند و یا روند بیماری را در افرادی که دارای حساسیت ژنتیکی هستند، بررسی کردند. برخی مطالعات نشان می دهد که ارتباط بین آسیب های جدی سر در اوایل بلوغ و توسعه آلزایمر وجود دارد. سطح تحصیلات پایین، که ممکن است روحیه و فعالیت و تحریک نورو